گروه خانواده و مشاوره، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، sh.ghorbanshiroudi@toniau.ac.ir
چکیده: (36 مشاهده)
مقدمه: نشخوار خودانتقادی یک عامل مهم در افزایش نشانگان افسردگی در نوجوانان است. این مطالعه با هدف مقایسه اثربخشی درمان حساسیت زدایی پردازش حرکات چشم و درمان مبتنی بر ذهنی سازی بر نشخوار خودانتقادی در دانش آموزان با نشانگان افسردگی انجام شد. روش کار:پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با دوره پیگیری دو ماه و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر متوسطه دوم در شهرستان صومعه سرا در سال ۱۴۰۳ بودند؛ 45 دانشآموز به روش هدفمند انتخاب شدند و به روش تصادفی در سه گروه 15 نفری گمارده شدند. گروه آزمایش اول طی 8 جلسه 90 دقیقهای درمان حساسیت زدایی پردازش حرکات چشم بر اساس پروتکل شاپیرو و فارست (2016) و گروه آزمایش دوم نیز طی 8 جلسه 90 دقیقهای درمان مبتنی بر ذهنیسازی بر اساس پروتکل بتمن و فوناگی (2016) را بهصورت گروهی دریافت کردند. شرکتکنندگان به پرسشنانه افسردگی بک (BDI-II) و مقیاس نشخوار خودانتقادی (SCRS) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر چند متغیری با نرم افزار SPSS-27 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که دو گروه مداخله درمان حساسیت زدایی پردازش حرکات چشم (04/0=P) و درمان مبتنی بر ذهنی سازی (01/0=P) در مقایسه با گروه کنترل بهطور معنادار باعث کاهش نشخوار خودانتقادی در دانش آموزان با نشانگان افسردگی شدهاند (05/0>P)؛ اما در مقابل بین دو مداخله در کاهش نشخوار خودانتقادی (23/0=P) تفاوت معناداری یافت نشد. نتیجهگیری: یافتهها دلالت بر این دارند که درمان حساسیت زدایی پردازش حرکات چشم و درمان مبتنی بر ذهنی سازی تاثیر مشابهای بر کاهش نشخوار خودانتقادی در دانش آموزان با نشانگان افسردگی داشتهاند.
Nouzari F, Ghorban Shiroudi S, Khalatbari J. Comparison of the Effectiveness of Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) Therapy and Mentalization-Based Therapy (MBT) on Self-Critical Rumination in Students with Depressive Symptoms. IJPN 2025; 13 (5) URL: http://ijpn.ir/article-1-2622-fa.html
نوذری فاطمه، قربان شیرودی شهره، خلعتبری جواد. مقایسه اثربخشی درمان حساسیت زدایی پردازش حرکات چشم و درمان مبتنی بر ذهنی سازی بر نشخوار خودانتقادی در دانش آموزان با نشانگان افسردگی. روان پرستاری. 1404; 13 (5)