[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 13، شماره 4 - ( مهر و آبان 1404 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامۀ آموزشی یادگیری تنفس بر شفقت به خود و علائم اضطرابی نوجوانان دختر و پسر
علی رضا عیوض‌نژاد فیروزسالاری* ، محمد نریمانی ، سجاد بشرپور
، alirezaeivpsy@gmail.com
چکیده:   (23 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر برنامۀ آموزشی یادگیری تنفس بر شفقت به خود و علائم اضطرابی نوجوانان بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع مطالعات آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون همراه با گروه کنترل فعال بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ نوجوانان در حال تحصیل در مقطع متوسطۀ دوم شهر اردبیل در سال تحصیلی ۱۴۰4-1403 بودند که از آن‌ها، 60 نوجوان (30 دختر و 30 پسر) با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شده و به‌صورت تصادفی در دو گروه برنامۀ یادگیری تنفس و دو گروه کنترل گماشته شدند. جهت سنجش متغیرهای پژوهش، از پرسش‌نامۀ شفقت به خود (SCS؛ شامل 26 آیتم، دامنۀ نمره: 26-130) و مقیاس غربالگری علائم اختلالات اضطرابی کودکان (SCARED؛ شامل 41 آیتم، دامنۀ نمره: 0-82) استفاده شد. گروه مداخله، برنامۀ آموزشی یادگیری تنفس را طی 6 هفته و گروه دوم، گفت‌وگوی روزمرۀ به‌طور همزمان دریافت کردند. داده‌های به دست آمده با تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکوا) و در نرم‌افزار SPSS نسخۀ 26 انجام شد.
یافته‌ها: در دختران، مداخله به‌طور معناداری بر شفقت به خود (98/7ΔM= ، 34/0 = η²، 001/0 > p) و علائم اضطرابی (68/7-ΔM=، 61/0 = η²، 001/0 > p) مؤثر بود. همچنین در پسران، مداخله به‌طور معناداری بر شفقت به خود (25/7ΔM= ، 36/0 = η²، 001/0 > p) و علائم اضطرابی (65/9-ΔM= ، 62/0 = η²، 001/0 > p) مؤثر بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که برنامۀ آموزشی یادگیری تنفس بر شفقت به خود و علائم اضطراب نوجوانان مؤثر بوده و می‌تواند به‌منزلۀ مداخله‌ای پیشگیرانه در جمعیت عمومی نوجوانان مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: شفقت به خود، اضطراب، نوجوان، ذهن‌آگاهی، برنامه یادگیری تنفس
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/5/26 | پذیرش: 1404/7/10 | انتشار: 1404/7/10 | انتشار الکترونیک: 1404/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eivaznezhad Firouzsalari A, Narimani M, Basharpoor S. The Effect of Learning to BREATHE curriculum on Self-Compassion and Anxiety Symptoms in adolescent girls and boys. IJPN 2025; 13 (4)
URL: http://ijpn.ir/article-1-2637-fa.html

عیوض‌نژاد فیروزسالاری علی رضا، نریمانی محمد، بشرپور سجاد. تأثیر برنامۀ آموزشی یادگیری تنفس بر شفقت به خود و علائم اضطرابی نوجوانان دختر و پسر. روان پرستاری. 1404; 13 (4)

URL: http://ijpn.ir/article-1-2637-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 4 - ( مهر و آبان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.14 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4725