مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر برنامۀ آموزشی یادگیری تنفس بر شفقت به خود و علائم اضطرابی نوجوانان بود. روش کار:پژوهش حاضر از نوع مطالعات آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون همراه با گروه کنترل فعال بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ نوجوانان در حال تحصیل در مقطع متوسطۀ دوم شهر اردبیل در سال تحصیلی ۱۴۰4-1403 بودند که از آنها، 60 نوجوان (30 دختر و 30 پسر) با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو گروه برنامۀ یادگیری تنفس و دو گروه کنترل گماشته شدند. جهت سنجش متغیرهای پژوهش، از پرسشنامۀ شفقت به خود (SCS؛ شامل 26 آیتم، دامنۀ نمره: 26-130) و مقیاس غربالگری علائم اختلالات اضطرابی کودکان (SCARED؛ شامل 41 آیتم، دامنۀ نمره: 0-82) استفاده شد. گروه مداخله، برنامۀ آموزشی یادگیری تنفس را طی 6 هفته و گروه دوم، گفتوگوی روزمرۀ بهطور همزمان دریافت کردند. دادههای به دست آمده با تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکوا) و در نرمافزار SPSS نسخۀ 26 انجام شد. یافتهها:در دختران، مداخله بهطور معناداری بر شفقت به خود (98/7ΔM= ، 34/0 = η²، 001/0 > p) و علائم اضطرابی (68/7-ΔM=، 61/0 = η²، 001/0 > p) مؤثر بود. همچنین در پسران، مداخله بهطور معناداری بر شفقت به خود (25/7ΔM= ، 36/0 = η²، 001/0 > p) و علائم اضطرابی (65/9-ΔM= ، 62/0 = η²، 001/0 > p) مؤثر بود. نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که برنامۀ آموزشی یادگیری تنفس بر شفقت به خود و علائم اضطراب نوجوانان مؤثر بوده و میتواند بهمنزلۀ مداخلهای پیشگیرانه در جمعیت عمومی نوجوانان مورد استفاده قرار گیرد.
Eivaznezhad Firouzsalari A, Narimani M, Basharpoor S. The Effect of Learning to BREATHE curriculum on Self-Compassion and Anxiety Symptoms in adolescent girls and boys. IJPN 2025; 13 (4) URL: http://ijpn.ir/article-1-2637-fa.html
عیوضنژاد فیروزسالاری علی رضا، نریمانی محمد، بشرپور سجاد. تأثیر برنامۀ آموزشی یادگیری تنفس بر شفقت به خود و علائم اضطرابی نوجوانان دختر و پسر. روان پرستاری. 1404; 13 (4)