[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1393 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 57-66 برگشت به فهرست نسخه ها
کیفیت زندگی کاری معلمان شاغل در مدارس استثنایی
خانم معصومه ندرلو، خانم فریده یغمایی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ، farideh_y2002@yahoo.com
چکیده:   (17446 مشاهده)
مقدمه: توجه به کیفیت زندگی‌کاری یکی از روش‌های حفظ کارکنان برای کسب عملکرد بهتر درمحیط‌کاری می باشد. در این راستا کیفیت‌ زندگی‌کاری معلمان مدارس استثنایی به عنوان موضوع مهم مطرح می باشد. این مطالعه با هدف تبیین ادراک معلمان مدارس استثنایی درباره ی کیفیت ‌زندگی‌کاری خود صورت گرفت. روش: این مطالعه کیفی با استفاده از روش تحلیل‌ محتوا انجام شد. نمونه‌گیری به صورت مبتنی ‌برهدف صورت گرفت. 12معلم مدارس دانش‌آموزان با نیازهای‌ویژه که در سال تحصیلی 92-91 دراستان زنجان شاغل بودند در این مطالعه شرکت کردند. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار‌یافته جمع‌آوری گردید. داده‌ها پس از اشباع مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: در این مطالعه، مفهوم کیفیت زندگی کاری معلمان مدارس استثنایی دارای 7 درون مایه شامل روابط در محل کار، تعامل با دانش آموزان، ارتقاومشارکت شغلی، رضایت شغلی، موانع شغلی، قوانین وجایگاه شغلی و عملکرد کاری از داده ها استخراج گردید. نتیجه گیری: کیفیت زندگی‌کاری معلمان‌مدارس دانش‌آموزان استثنایی، از سطح مناسبی برخوردار نبود. بنابراین، مسئوولین آموزش‌ وپرورش می‌بایست راهکارهای جدیدی را برای بالا بردن سطح کیفیت‌ زندگی‌کاری معلمان مدارس دانش‌آموزان با نیازهای ویژه فراهم نمایند . همچنین یافته‌های این مطالعه می تواند زمینه را برای مطالعات بیشتر در این رابطه فراهم نماید.
واژه‌های کلیدی: کیفیت زندگی کاری، معلمان مدارس استثنایی، مطالعه کیفی، تحلیل محتوا
متن کامل [PDF 4818 kb]   (3658 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۴/۳۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naderlou M, Yaghmaei F. Quality of working life of teachers of students with exceptional school. IJPN. 2014; 2 (2) :57-66
URL: http://ijpn.ir/article-1-335-fa.html

ندرلو معصومه، یغمایی فریده. کیفیت زندگی کاری معلمان شاغل در مدارس استثنایی. روان پرستاری. 1393; 2 (2) :57-66

URL: http://ijpn.ir/article-1-335-fa.html



دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3792