دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ، farideh_y2002@yahoo.com
چکیده: (24251 مشاهده)
مقدمه: توجه به کیفیت زندگیکاری یکی از روشهای حفظ کارکنان برای کسب عملکرد بهتر درمحیطکاری می باشد. در این راستا کیفیت زندگیکاری معلمان مدارس استثنایی به عنوان موضوع مهم مطرح می باشد. این مطالعه با هدف تبیین ادراک معلمان مدارس استثنایی درباره ی کیفیت زندگیکاری خود صورت گرفت.
روش: این مطالعه کیفی با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام شد. نمونهگیری به صورت مبتنی برهدف صورت گرفت. 12معلم مدارس دانشآموزان با نیازهایویژه که در سال تحصیلی 92-91 دراستان زنجان شاغل بودند در این مطالعه شرکت کردند. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته جمعآوری گردید. دادهها پس از اشباع مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: در این مطالعه، مفهوم کیفیت زندگی کاری معلمان مدارس استثنایی دارای 7 درون مایه شامل روابط در محل کار، تعامل با دانش آموزان، ارتقاومشارکت شغلی، رضایت شغلی، موانع شغلی، قوانین وجایگاه شغلی و عملکرد کاری از داده ها استخراج گردید.
نتیجه گیری: کیفیت زندگیکاری معلمانمدارس دانشآموزان استثنایی، از سطح مناسبی برخوردار نبود. بنابراین، مسئوولین آموزش وپرورش میبایست راهکارهای جدیدی را برای بالا بردن سطح کیفیت زندگیکاری معلمان مدارس دانشآموزان با نیازهای ویژه فراهم نمایند . همچنین یافتههای این مطالعه می تواند زمینه را برای مطالعات بیشتر در این رابطه فراهم نماید.
Naderlou M, Yaghmaei F. Quality of working life of teachers of students with exceptional school. IJPN 2014; 2 (2) :57-66 URL: http://ijpn.ir/article-1-335-fa.html
ندرلو معصومه، یغمایی فریده. کیفیت زندگی کاری معلمان شاغل در مدارس استثنایی. روان پرستاری. 1393; 2 (2) :57-66