مقدمه: پرستاران، در مواجهه با خطرات و موقعیت های تهدید کننده، به مهارت های گوناگونی جهت تصمیم گیری صحیح و به موقع نیازمند می باشند که از جمله این مهارت ها، هوش هیجانی و تفکر انتقادی می باشد.
هدف: این مطالعه، با هدف تعیین هوش هیجانی و گرایش به تفکر انتقادی پرستاران بر حسب ویژگیهای جمعیت شناختی انجام شد.
روش: در این مطالعه مقطعی توصیفی-تحلیلی ، 130 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی شهر قزوین به روش نمونه گیری سهمیه ای انتخاب شدند. اطلاعات لازم با استفاده از مقیاس صفت فراخلقی و پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی کالیفرنیا جمع آوری شد. دادهها با استفاده از آزمون دقیق فیشر و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: 67% (86 نفر) پرستاران هوش هیجانی متوسط و 78% (100نفر) تفکر انتقادی متزلزل داشتند. از میان ویژگیهای جمعیت شناختی مورد مطالعه، سن، سابقه کار و تحصیلات پدر با هوش هیجانی رابطه معنی دار آماری داشت (012/0p=)، (01/0p=) و (047/0p=). در میزان گرایش به تفکر انتقادی شرکت کنندگان از نظر ویژگیهای جمعیت شناختی تفاوت آماری معنی دار وجود نداشت جز در مورد تحصیلات مادر که این ارتباط از نظر آماری معنی دار بود (018/0p=).
نتیجه گیری: با توجه به سطح هوش هیجانی متوسط و گرایش به تفکر انتقادی متزلزل در پرستاران مورد مطالعه، ارتقا این مهارت ها در جامعه پرستاران لازم و ضروری به نظر می رسد که این موضوع به بحث گذاشته شد.
Madadkhani Z, Nikoogoftar M, Keramatkar M. Emotional intelligence and critical thinking dispositions in nurses Based on demographic characteristic. IJPN 2014; 2 (3) :24-36 URL: http://ijpn.ir/article-1-396-fa.html
مددخانی زهرا، نیکوگفتار منصوره، کرامتکار مریم. هوش هیجانی و گرایش به تفکر انتقادی در پرستاران بر حسب ویژگی های جمعیت شناختی. روان پرستاری. 1393; 2 (3) :24-36