[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 3 - ( پاییز 1393 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 46-57 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و روان سنجی فهرست وارسی شایستگی بالینی دانشجویان پرستاری بهداشت روانی
خانم جمیله محتشمی*، خانم مهوش صلصالی، خانم مهرنوش پازارگادی، آقای هومان منوچهری، آقای حمید علوی مجد
دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ، jmhtashami@yahoo.com
چکیده:   (20244 مشاهده)
مقدمه: از چالش ها ی نظام آموزش علوم پزشکی، ارزشیابی شایستگی بالینی دانشجویان است. بررسی های جامع پژوهشگران نشان می دهد که هیچگونه ابزار استاندارد مرتبط با ارزشیابی شایستگی بالینی دانشجویان پرستاری بهداشت روانی در داخل کشور طراحی نگردیده است. هدف از این مطالعه طراحی و روان سنجی فهرست وارسی شایستگی بالینی دانشجویان پرستاری بهداشت روانی بود. روش ها: این مطالعه با استفاده از رویکرد روش شناسی انجام شد. شرکت کنندگان اعضای هیئت علمی دانشگاه ها، سرپرستاران و پرستاران بخش های روان پزشکی و دانشجویان پرستاری (کارشناسی و کارشناسی ارشد) دانشگاه های علوم پزشکی منتخب بودند. بر اساس معیارهای ورود، از روش نمونه گیری مبتنی بر هدف استفاده شد. حیطه های ابزار با استفاده از نتایج بخش اول پژوهش (قسمت کیفی) و مطالعه منابع، طراحی شد. بعد از طراحی اولیه فهرست وارسی مراحل روانسنجی شامل تعیین روایی (محتوا و صوری) و پایایی (همسانی درونی و همبستگی بین مشاهده گران) انجام شد.جهت تحلیل داده ها از آلفای کرونباخ و همبستگی بین مشاهده گران با نرم افزار اس پی اس (نسخه 20) استفاده گردید. یافته ها: "فهرست وارسی شایستگی بالینی دانشجویان پرستاری بهداشت روانی" با 73 گویه طراحی شد. ضریب نسبت روایی محتوا 83/0 و شاخص روایی محتوا 98/0 تعیین گردید. سنجش پایایی با استفاده از همسانی درونی (آلفای کرونباخ) 98/0 و همبستگی بین مشاهده گران 70/0 بود. نتیجه گیری: "فهرست وارسی شایستگی بالینی دانشجویان پرستاری بهداشت روانی" در دو حیطه کلی شایستگی های عمومی و اختصاصی با 73 عبارت طراحی گردید و به نظر می رسدابزار مناسبی جهت ارزشیابی ابعاد مختلف شایستگی بالینی دانشجویان پرستاری بهداشت روانی باشد.
واژه‌های کلیدی: طراحی، روان سنجی، روایی و پایایی، شایستگی، پرستاری بهداشت روانی، دانشجویان.
متن کامل [PDF 4925 kb]   (3148 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۸/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohtashami J, Salsali M, Pazargadi M, Manoochehri H, Alavi Majd H. Developing and Psychometric Properties Check List of Clinical Competency in Mental Health Nursing Students . IJPN. 2014; 2 (3) :46-57
URL: http://ijpn.ir/article-1-398-fa.html

محتشمی جمیله، صلصالی مهوش، پازارگادی مهرنوش، منوچهری هومان، علوی مجد حمید. طراحی و روان سنجی فهرست وارسی شایستگی بالینی دانشجویان پرستاری بهداشت روانی. روان پرستاری. 1393; 2 (3) :46-57

URL: http://ijpn.ir/article-1-398-fa.html



دوره 2، شماره 3 - ( پاییز 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3961