[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1394 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 94-84 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط مراقبت روانی- اجتماعی و نگرش نسبت به بیماری در نوجوانان مبتلا به صرع
معصومه اکبربگلو*، لیلا ولیزاده، وحید زمان زاده
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی .ارومیه، ایران ، m.akbarbegloo@yahoo.com
چکیده:   (13423 مشاهده)
مقدمه: صرع یکی از مهمترین مشکلات سلامتی در ایران نسبت به سایر کشورها است. مطالعات قبلی درباره صرع در ایران بیشتر درباره جنبه‌های فیزیولوژیکی و دارودرمانی بوده و روی مراقبت های روانی- اجتماعی به خصوص در نوجوانان کمتر توجه شده است. لذا این تحقیق با هدف بررسی ارتباط بین مراقبت روانی-اجتماعی و نگرش به بیماری صرع صورت گرفته است. روش: یک مطالعه توصیفی - همبستگی بر روی 74 نوجوان در درمانگاه اعصاب وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز سال 92 صورت گرفت. داده ها از طریق پرسشنامه شامل 1- مشخصات جمعیت شناختی بیماران 2- "ابزار گزارش کودک از مراقبت روانی-اجتماعی" 3- "ابزار نگرش کودک نسبت به بیماری" جمع‌آوری گردید. روایی ابزار به روش روایی محتوا و پایایی به روش الفای کرونباخ صورت گرفت. جهت تجزیه و تحلیل از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون اسپیرمن رو) استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج در خصوص نگرش نوجوان نشان داد که بیشترین مورد مربوط به "نگرش بد به علت داشتن بیماری صرع" (8/59%) می-باشد. در مورد گزارش نوجوان از مراقبت روانی-اجتماعی بیش از نیمی از بیماران در تمامی موارد مندرج در خرده آزمون اول (توضیحات پزشک/پرستار به بیمار) توضیحات کمتر دریافت کرده‌اند. در خرده آزمون دوم (نگرانی از وضعیت حمله صرع) بیشترین نگرانی مربوط به " گفتن وضعیت صرع به دیگران"(3/31%)بود . در خرده آزمون سوم (نیازهای آموزشی) بیش از نیمی از بیماران نیاز به آموزش و دریافت اطلاعات تکمیلی در همه مورد را داشتند. ارتباط مثبت و معنی‌داری بین مراقبت روانی اجتماعی و نگرش کودک نسبت به بیماری صرع وجود داشت (05/0>P). هیچ شواهدی در زمینه مشاوره روانی روتین در نمونه مورد بررسی مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: با توجه به این که نتایج مطالعه در خصوص مراقبت روانی اجتماعی، کمبود اطلاعات و نیاز به ارائه آموزش را در زمینه بیماری نشان می‌دهد لذا توجه و مداخله در نگرانی ها نوجوانان مبتلا به صرع از طریق ارائه مواد آموزشی مانند پمفلت و کتابچه یا طراحی و معرفی سایت اینترنتی مخصوص این بیماران، برپایی جلسات آموزشی و بحث گروهی برای نوجوانان می تواند نگرانی های آن ها را کمتر و نگرش را بهبود بخشد.
واژه‌های کلیدی: صرع، مراقبت روانی-اجتماعی، نگرش، کودک
متن کامل [PDF 400 kb]   (4072 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/2/28 | پذیرش: 1394/3/18 | انتشار: 1394/3/18 | انتشار الکترونیک: 1394/3/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbarbegloo M, Valizadeh L, Zamanzadeh V. Relationship between psychosocial care and attitude toward disease in adolescence with epilepsy. IJPN. 2015; 3 (1) :84-94
URL: http://ijpn.ir/article-1-531-fa.html

اکبربگلو معصومه، ولیزاده لیلا، زمان زاده وحید. ارتباط مراقبت روانی- اجتماعی و نگرش نسبت به بیماری در نوجوانان مبتلا به صرع . روان پرستاری. 1394; 3 (1) :94-84

URL: http://ijpn.ir/article-1-531-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4422