دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران ، ghasemi2211156@yahoo.com
چکیده: (14788 مشاهده)
مقدمه: همودیالیز سبب اختلالات جسمی، روانی- اجتماعی و تغییر در سبک زندگی بیماران می شود. هوش هیجانی مجموعه ای از توانایی ها و مهارت ها می باشد که افراد را جهت سازگاری با محیط و موفقیت در زندگی آماده می کند که قابل آموزش می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش هوش هیجانی به شیوه سخنرانی در بیماران همودیالیزی در شهرستان خرم آباد انجام شد.
روش ها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 74 بیمار مراجعه کننده به بخش دیالیز بیمارستان های شهرستان خرم آباد در سال 1393 انجام شد. بیماران به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. آموزش هوش هیجانی درطول 2 ماه در 8 جلسه توسط پژوهشگر (آموزش دیده) به گروه آزمون داده شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو بخش اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه هوش هیجانی بار-ان بود که قبل و بعد از آموزش توسط کمک پژوهشگر طی مصاحبه با بیماران تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار spss و با استفاده از آزمون های آماری تی زوج و مستقل انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که نمونه ها شامل 58% مرد و 42% زن، 2% مجرد و 66% متأهل و بقیه بیوه و مطلقه بودند. میانگین سنی 7/49 و انحراف معیار 8/10 سال و میانگین مدت زمان همودیالیز در بیماران 48/3 سال و انحراف معیار آن 22/2 بودند. آزمون تی مستقل قبل از مداخله بین میزان هوش هیجانی در بیماران همودیالیزی در دو گروه آزمون و شاهد تفاوتی نشان نداد، اما در گروه آزمون بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله از 16/18±08/295 به 06/15±898/304 افزایش یافت (01/ 0=P).
نتیجه گیری: نتایج نشان داد با آموزش، هوش هیجانی بیماران همودیالیزی، ارتباطات بین فردی، تحمل استرس، توانایی حل مسئله، انعطاف پذیری و شادمانی ارتقاء یافت. لذا پیشنهاد می شود از آموزش هوش هیجانی به عنوان راهکاری جهت سازگاری بهتر برای جامعه آماری مذکور استفاده گردد.
Yarahmadi F, Ghasemi F, Foroghi S. The Effects of Emotional Intelligence Items Training on Increasing Emotional Intelligence in Hemodialysis Patients. IJPN 2016; 3 (4) :10-17 URL: http://ijpn.ir/article-1-681-fa.html
یاراحمدی فاطمه، قاسمی سیده فاطمه، فروغی سعید. بررسی تأثیر آموزش مؤلفه های هوش هیجانی بر افزایش هوش هیجانی بیماران همودیالیزی. روان پرستاری. 1394; 3 (4) :10-17