[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 4 - ( زمستان 1394 ) ::
جلد 3 شماره 4 صفحات 28-37 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیرآموزش مهارتهای هوش هیجانی بر تاب آوری پرستاران بخش های روان پزشکی
صدیقه خوش نظری، محمدعلی حسینی*، مسعود فلاحی خشکناب، عنایت اله بخشی
دانشگاه علوم بهزیستی توانبخشی، تهران، ایران. ، mahmaimy2020@gmail.com
چکیده:   (12559 مشاهده)
مقدمه: ظرفیت تاب آوری به عنوان یک عامل پیش بینی کننده جهت جلوگیری و کاهش تنیدگی و استرس های حرفه ای محسوب می شود. در این زمینه یکی از مهمترین مهارتهایی که باعث پیش بینی و ارتقاء تاب آوری می شود برخورداری از هوش هیجانی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارت هوش هیجانی بر میزان تاب آوری پرستاران روان پزشکی در سال 1393 انجام شد. روش ها: در این مطالعه شبه تجربی، جامعه پژوهش شامل پرستاران شاغل در بیمارستان روانپزشکی روزبه بود که، مبتنی بر معیارهای ورود و محاسبات حجم نمونه 76 نفر انتخاب و سپس به روش تصادفی ساده به دو گروه مداخله و شاهد تخصیص داده شدند. داده ها توسط پرسشنامه های جمعیت شناسی، هوش هیجانی بار- آن و تاب آوری کانر و دیویدسون جمع آوری گردید. ابتدا هر دو پرسشنامه توسط گروه مداخله و کنترل تکمیل سپس با برگزاری یک کارگاه یک روزه برای افراد گروه مداخله آموزشهای لازم در خصوص هوش هیجانی و مهارتهای آن همراه با تمرین های عملی در کارگاه ارائه گردید. در ادامه به مدت شش هفته با آموزشهای مکتوب (از طریق ارائه پمفلت های آموزشی مهارت هوش هیجانی بار- آن) نهادینه سازی آموزش ها پیگیری شد. سپس هر دو پرسشنامه مجددا توسط هر دو گروه مداخله و کنترل تکمیل گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کوواریانس در نرم افزار spss 19 استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که متغیرهای جمعیت شناسی بین دو گروه مداخله و شاهد همسان بوده اند. میانگین نمره هوش هیجانی قبل از مداخله در گروه مداخله 91/29 ± 72/329 و در گروه کنترل 55/36 ± 73/326 بود (501/0=p) که بعد از مداخله در گروه مداخله 27/37 ± 51/354 و در گروه شاهد به 92/34 ± 92/325رسید (003/0=p). تحلیل کواریانس با مقدار احتمال 004/0 نشان داد که تغییرات ایجاد شده در هوش هیجانی گروه مداخله ناشی از مداخله بود. میانگین نمره تاب آوری قبل از مداخله در گروه مداخله 47/12± 71/61 و در گروه شاهد 14/15 ± 70/57 بود (098/0=p) که بعد از مداخله در گروه مداخله 48/13± 40/70 و در گروه شاهد به 71/13 ± 92/58 رسید (001/0=p). تحلیل کواریانس با مقدار احتمال 001/0 نشان داد که تغییرات ایجاد شده در تاب آوی گروه مداخله ناشی از مداخله بود. نتیجه گیری: یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای هوش هیجانی تاب آوری پرستاران بخش های روانپزشکی را ارتقاء داد، در حالی که قبل و بعد از مداخله در گروه شاهد تغییری حاصل نشده بود. لذا توصیه می شود آموزش مهارتهای هوش هیجانی در برنامه آموزش ضمن خدمت پرستاران گنجانده شود.
واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، تاب آوری، پرستاران، بخش های روان پزشکی
متن کامل [PDF 292 kb]   (3322 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۱۰/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۱/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۲۱ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoshnazary S, Hosseini M, Fallahi Khoshknab M, Bakhshi E. The Effect of Emotional Intelligence (EI) Training on Nurses' Resiliency in Department of Psychiatry. IJPN. 2016; 3 (4) :28-37
URL: http://ijpn.ir/article-1-683-fa.html

خوش نظری صدیقه، حسینی محمدعلی، فلاحی خشکناب مسعود، بخشی عنایت اله. تأثیرآموزش مهارتهای هوش هیجانی بر تاب آوری پرستاران بخش های روان پزشکی. روان پرستاری. 1394; 3 (4) :28-37

URL: http://ijpn.ir/article-1-683-fa.html



دوره 3، شماره 4 - ( زمستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3961