[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1395 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 18-27 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی درمان شناختی به شیوه گروهی بر میزان اعتماد به نفس دانش آموزان دختر
حکیمه محمدزاده، جمیله محتشمی* ، عبدالمجید بحرینیان، نزهت شاکری، طیبه جمشیدی خزلی
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران. ، j_mohtashami@sbmu.ac.ir
چکیده:   (7943 مشاهده)

مقدمه: نوجوانی دوره ای پر آشوب از نظر تغییرات جسمی، اجتماعی و روانشناختی محسوب می شود. اعتماد به نفس پایین در این دوره، با ایجاد اختلال در روابط فردی و اجتماعی، ممکن است سبب اختلالات روانی گوناگون شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شناخت درمانی گروهی بر میزان اعتماد به نفس دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه انجام شد. روش ها: پژوهش حاضر به صورت تجربی و با گروه شاهد انجام شد. ابتدا به صورت تصادفی از بین دو دبیرستان دولتی دخترانه دوره دوم متوسطه شهرستان گتوند در سال تحصیلی 94-1393، یکی برای انتخاب گروه مداخله و دیگری برای گزینش گروه شاهد تعیین شد. سپس براساس معیارهای ورود، 32 نفر (16 مورد مداخله و 16 مورد شاهد) وارد مطالعه شدند. پرسشنامه اعتماد به نفس کوپراسمیت توسط هر دو گروه تکمیل شد. گروه مداخله طی 8جلسه 90 دقیقه ای (دو بار در هفته) با روش گروه درمانی شناختی آموزش دید. با اتمام مداخله پس آزمون و بعد از 1 ماه، آزمون پیگیری از هر دو گروه گرفته شد. داده های حاصل با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر و نرم افزار آماری SPSS نسخه 20 تحلیل گردید. یافته ها: یافته ها نشان داد با اینکه تفاوت بین نمرات اعتماد به نفس دو گروه شاهد و مداخله در پیش آزمون از نظر آماری معنادار نبود (0/26=p)، بعد از گروه درمانی شناختی تفاوت معناداری بین میزان اعتماد به نفس گروه مداخله و شاهد وجود داشت (0/05=p) که با گذشت یک ماه از پایان درمان، این تغییر همچنان ادامه داشت (5/05=p). نتیجه گیری: گروه درمانی شناختی می تواند منجر به افزایش اعتماد به نفس نوجوانان شود. تحقیقات بعدی با دوره های پیگیری دارای مدت زمان بیشتر، به منظور حصول اطمینان از تداوم اثربخشی درمان پیشنهاد می گردد.

واژه‌های کلیدی: گروه درمانی شناختی، اعتماد به نفس، دانش آموزان دوره دوم متوسطه
متن کامل [PDF 311 kb]   (3172 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۳/۲۶ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۵/۳/۲۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadzadeh H, Mohtashami J, Bahreinian A, Shakeri N, JamshidiKhezli T. The Effectiveness of Group Cognitive Therapy on Self-Esteem of High School Female Students. IJPN. 2016; 4 (1) :18-27
URL: http://ijpn.ir/article-1-722-fa.html

محمدزاده حکیمه، محتشمی جمیله، بحرینیان عبدالمجید، شاکری نزهت، جمشیدی خزلی طیبه. اثربخشی درمان شناختی به شیوه گروهی بر میزان اعتماد به نفس دانش آموزان دختر. روان پرستاری. 1395; 4 (1) :18-27

URL: http://ijpn.ir/article-1-722-fa.html



دوره 4، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3858