استادیار دانشگاه علامه طباطبائی تهران ، rezayi.saeed10@gmail.com
چکیده: (6571 مشاهده)
مقدمه: درک و تفسیر حالات ذهنی و روانی دیگران, قابلیت وظرفیت شناختی- اجتماعی مهمی است که ظرفیت تعامل و مهارتهای ارتباطی را متأثر میکند و این تأثیر مبتنی بر ابراز احساسات و همدلی با دیگران است، از این رو پژوهش حاضر با هدف طراحی برنامه مهارتهای ذهن خوانی و تأثیر آن بر بهره همدلی و نظامندی کودکان دارای اختلال اتیسم با عملکرد بالا انجام شده است.
روش کار: پژوهش حاضر به لحاظ گرداوری از توع تحقیقات آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون همراه با گروه کنترل است و از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی میباشد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه بهره همدلی و بهره نظامندی کودکان (Auyeung,2009)، استفاده شده است. از بین کل جامعه هدف تعداد 16 کودک با اختلال اتیسم عملکرد بالا به صورت نمونه در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش (8 نفر) و کنترل (8 نفر) به طور تصادفی جایگزین شدند. برنامه مداخله-ای ذهن خوانی (آموزش سه حالت ذهنی) در 14 جلسه 90 دقیقه الی 2 ساعتی برای گروه آزمایش اجرا شد.
یافتهها: نتایج بدست آمده نشان داد که برنامه آموزش ذهن خوانی، بطور معناداری (01/0 > P) موجب افزایش بهره همدلی و کاهش بهره نظامندی در گروه آزمایش شد اما این بهبودی در شرکت کنندگان گروه کنترل که مداخله را دریافت نکرده بودند، دیده نشد.
نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی برنامه ذهن خوانی بر افزایش بهره همدلی و کاهش بهره نظامندی, بکارگیری این برنامه در مراکز ویژه توانبخشی افراد با اختللال اتیسم توصیه میشود. اگرچه کاربست این برنامه مداخلهای, نیازمند بررسیهای بیشتری است.
Rezayi S, Rezayi M. Developing Mind Reading Skills Training Program and Study of its Effectivness on Empathy and Systematic Quotient of High Functional Autistic Children (HFA). IJPN 2017; 4 (5) :9-15 URL: http://ijpn.ir/article-1-848-fa.html
رضایی سعید، خانبابایی مینو. طراحی برنامه مهارتهای ذهن خوانی و بررسی اثربخشی آن بر بهره همدلی و بهره نظام مندی کودکان دارای اختلال اتیسم با عملکرد بالا. روان پرستاری. 1395; 4 (5) :9-15