[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 4 - ( مهر و آبان 1396 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 19-26 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش بر احساس شایستگی مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی
نازی عبدالله پور، نعیمه سیدفاطمی *، میترا حکیم شوشتری، عباس مهران
استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، nseyedfatemi@gmail.com
چکیده:   (304 مشاهده)
مقدمه: اختلال بیش فعالی یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی در کودکان و نوجوانان می‌باشد. مشکلات روانشناختی از جمله کمبود احساس شایستگی در میان مادرانی که کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی دارند شایع است. در این پژوهش، اثر آموزش بر احساس شایستگی این مادران مورد مطالعه قرار گرفته است.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که در شهر تهران در سال 1394 انجام شد. 100 نفر ازمادران کودکان مبتلا به بیش فعالی با دامنه سنی 11-7 سال در این مطالعه شرکت داده شدند. به منظور جلوگیری از انتشار اطلاعات، انتخاب مراکز پژوهش به صورت قرعه کشی تعیین گروه کنترل و مداخله در هر مرکز صورت گرفت، بدین معنی که مرکز اول (انستیتو روانپزشکی تهران) در قرعه کشی به عنوان گروه آزمون و مرکز آموزشی درمانی علی اصغر به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. از هر یک از مراکز 25 نفردر گروه آزمون و کنترل انتخاب شد. در مرحله بعد گروه کنترل از انستیتو روانپزشکی تهران و گروه آزمون از مرکز علی ااصغر انتخاب شدند (در هر گروه 25 نفر). نمونه گیری به صورت دردسترس انجام شد. در نهایت با توجه به ریزش نمونه‌ها در هر دو مرکز تعداد کل نمونه‌ها به 87 نفر رسید. گردآوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه (PSOC) قبل از مطالعه و بلافاصله بعد از اتمام آموزش (2 ماه بعد از پیش آزمون) انجام گرفت. در گروه آزمون آموزش مادران در 8 جلسه 60 دقیقه‌ای (هر هفته یک جلسه) در گروه‌های 12- 5 نفری برگزار شد. برای گروه کنترل مداخله صورت نگرفت. پس از پایان آموزش پس آزمون انجام شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار 22 SPSS تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد مادران هر دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک همگنی باشند. میانگین نمره احساس شایستگی در گروه کنترل و آزمون قبل از مداخله (به ترتیب 1/7 ± 860/86 و 3/8 ± 220/69) و بعد از مداخله (به ترتیب 2/9 ± 02/68 و 9/9 ± 37/70) اختلاف آماری معنی داری نداشت.
نتیجه گیری: به نظر می‌رسد مقوله احساس شایستگی تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد و آموزش کوتاه مدت نمی‌تواند این احساس درونی را به سرعت تحت تأثیر قرار دهد. انجام مطالعات بیشتر در خصوص عوامل مرتبط با احساس شایستگی و همچنین تأثیر سایر رویکردهای آموزشی بر احساس شایستگی مادران ضرورت دارد.

 
واژه‌های کلیدی: اختلال بیش فعالی و کم توجهی، احساس شایستگی، آموزش، مادران
متن کامل [PDF 501 kb]   (153 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdollahpour N, Seyedfatemi N, HakimShooshtari M, Mehran A. The Effect of Education on Sense of Competence of Mothers of Children with Hyperactivity Disorder. IJPN. 2017; 5 (4) :19-26
URL: http://ijpn.ir/article-1-901-fa.html
عبدالله پور نازی، سیدفاطمی نعیمه، حکیم شوشتری میترا، مهران عباس. تأثیر آموزش بر احساس شایستگی مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی. روان پرستاری. 1396; 5 (4) :19-26

URL: http://ijpn.ir/article-1-901-fa.html

دوره 5، شماره 4 - ( مهر و آبان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.049 seconds with 799 queries by yektaweb 3535