دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، .sadeghianefat@gmail.com
چکیده: (7605 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان پرستاری در طول تحصیل خود تنش های زیادی را تجربه می کنند که با علائم روانشناختی مانند اضطراب، استرس و افسردگی توام می باشد. هدف از این مطالعه تعیین استرس، اضطراب و افسرگی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان می باشد.
روش کار: در این مطالعه توصیفی - مقطعی، 342 دانشجو کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان با روش نمونه گیری سرشماری در سال 1396 وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه 21 سوالی سنجش استرس، اضطراب و افسردگی DASS و همچنین پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک بود داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-16 و آزمون های آماری توصیفی و استنباطی تحلیل شد.
یافتهها: نمونههای مورد مطالعه را 165 نفر پسر (2/48%) و 177 (8/51%) دانشجوی دختر تشکیل داده بودند. میانگین و انحراف معیار سن دانشجویان 11/3 ± 77/21 بود و 52 نفر (2/15%) ترم یک و 220 نفر (3/64%) ساکن خوابگاه بودند. یافتهها نشان داد که میانگین و انحراف معیار نمرات دانشجویان در ابعاد استرس، اضطراب و افسردگی به ترتیب 27/6 ± 39/8، 24/5 ± 99/4 و 22/6 ± 39/5 بود. بر این اساس 9/21 درصد از دانشجویان دارای علائم افسردگی خفیف تا بسیار شدید، 1/16 درصد دارای علائم استرس و 7/28 درصد دارای علائم اضطراب بودند و میزان اضطراب در دختران بیشتر از پسران بود.
نتیجه گیری: شیوع افسردگی، اضطراب و استرس در دانشجویان پرستاری بالاست. برنامه ریزی به منظور ارتقا سلامت روان با هدف پیشگیری و مداخلات درمانی به موقع در دوره تحصیلی دانشجویان پرستاری ضروری میباشد.
Shamsaei F, Yaghmaei S, Sadeghian E, Tapak L. Survey of Stress, Anxiety and Depression in Undergraduate Nursing Students of Hamadan University of Medical Sciences. IJPN 2018; 6 (3) :26-31 URL: http://ijpn.ir/article-1-1096-fa.html
شمسایی فرشید، یغمایی صفورا، صادقیان عفت، تاپاک لیلی. بررسی استرس، اضطراب و افسردگی در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان. روان پرستاری. 1397; 6 (3) :26-31