عضو هیئت علمی گروه روانشناسی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران(نویسنده مسئول) ، bberaka@yahoo.com
چکیده: (3603 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر مقایسه تاثیر درمان عصب روان شناختی ،حرکات ریتمیک و توانمند سازی شناختی بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص با مشکل خواندن بود. روش کار: روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی وطرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه از میان دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص با مشکل خواندن به تعداد 48 نفر به صورت هدفمند و داوطلبانه انتخاب و در سه گروه آزمایش ویک گروه کنترل به صورت جایگزینی تصادفی جایگزین شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه رتبه بندی رفتاری کارکردهای اجرائـی مورد استفاده قرار گرفت. با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره دادهها تحلیل گردید. یافته ها: نتایج نشان داد تاثیر درمان عصب روان شناختی بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص با مشکل خواندن بیشتر از حرکات ریتمیک و توانمند سازی شناختی است. نتیجه گیری: نتیجه اینکه به نظر میرسد که بتوان با درمان عصب روانشناختی کارکردهای اجرایی مغز دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص با مشکل خواندن را بهبود ببخشیم.
Rahnama F, Beyazi M, Rajaei A, Khoeinejad G. Comparison of the effect of neuropsychological therapy, rhythmic movements and cognitive empowerment on the executive functions of students with specific learning disorder. IJPN 2020; 8 (1) :82-93 URL: http://ijpn.ir/article-1-1515-fa.html
رهنما فاطمه، بیاضی محمدحسین، رجایی علیرضا، خویی نژاد غلامرضا. مقایسه تاثیر درمان عصب روان شناختی، حرکات ریتمیک و توانمند سازی شناختی بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص با مشکل خواندن. روان پرستاری. 1399; 8 (1) :82-93