[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 13، شماره 4 - ( مهر و آبان 1404 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین و آزمون مدل علی نگرش به اعتیاد دانش آموزان بر اساس ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی با نقش میانجی گری عدم تحمل ناکامی و دشواری تنظیم هیجان
شعبان حیدری* ، نازمحمد کر ، حسین علی قنادزادگان
دانشگاه آزاد اسلامی ، Shaban.haydari@iausari.ac.ir
چکیده:   (43 مشاهده)

مقدمه: امروزه شیوع سوء مصرف مواد در میان جوانان و نوجوانان ما به سطوح هشدار دهنده رسیده است، به طوری که مدارس به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می گیرند. حفاظت از جامعه در برابر این تهدید بسیار مهم است. هدف پژوهش حاضر پیش بینی نگرش به اعتیاد دانش آموزان بر اساس ارضاء نیازهای بنیادین روانشناختی با نقش میانجی گری عدم تحمل ناکامی و دشواری تنظیم هیجان بود.
 روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی با استفاده از مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان متوسطه دوره دوم شهر بندرترکمن (دختر / پسر) به تعداد 388  نفر در سال 403-404 بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها با ابزارهای اندازه گیری شامل پرسشنامه نیازهای بنیادین روانشناختی، پرسشنامه عدم تحمل ناکامی، مقیاس دشواری در تنظیم هیجانی و پرسشنامه نگرش سنج مواد مخدر استفاده شد. برای تحلیل داده ها از همبستگی پیرسون، مدل یابی معادلات ساختاری و از نرم افزار26  spss- و AMOS-24  استفاده شد.
یافته ها: اثر مستقیم نیاز به خودمختاری بر نگرش به اعتیاد (12/0-β =  ، 46/0 < p)، عدم تحمل ناکامی (30/0- β = ، 35/0 <p ) و دشواری تنظیم هیجانی (04/0β =  ، 83/0< p) هیچ تاثیر معنادری مشاهده نشد. اثر مستقیم نیاز به ارتباط بر نگرش به اعتیاد (16/0β =، 48/0 < p) مثبت و هیچ تاثیر معنادری مشاهده نشد. ولی اثر مستقیم نیاز به شایستگی بر نگرش به اعتیاد (41/0-β = ، 02/0 p < ) و عدم تحمل ناکامی (1.58-β=  ، 00/0 p < ) و دشواری تنظیم هیجانی (1.52-β = ، 00/0 p < ) منفی و معنی دار است. اثر نیاز به ارتباط بر عدم تحمل ناکامی (1.47 β=، 01/0 p <) و دشواری تنظیم هیجانی (1.4β =  ،00/0 >p) مثبت و معنی دار است. همچنین شاخص های برازش نشان داد، مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخودار است. یافته های دیگر پژوهش نشان داد که عدم تحمل ناکامی و دشواری تنظیم هیجانی بین دو متغیر نیاز به شایستگی و نگرش به اعتیاد نقش میانجی دارند .
 نتیجه گیری: نتایج پژوهش شناخت تازه ای از عوامل موثر در پبشگیری از اعتیاد ارائه می دهد. با توجه به یافته های مطالعه حاضر، گسترش آموزش های روانشناختی در دبیرستان ها برای بهبود نیازهای بنیادین روانشناختی، ارتقاء تنظیم هیجانی و تحمل ناکامی در نوجوانان جهت پیشگیری از نگرش به اعتیاد ضرورت دارد.
 
واژه‌های کلیدی: کلید و اژه: نیازهای بنیادین روانشناختی، دشواری در تنظیم هیجان، عدم تحمل ناکامی، نگرش به اعتیاد
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/1/5 | پذیرش: 1404/6/17 | انتشار: 1404/7/10 | انتشار الکترونیک: 1404/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

haydari@iausari S, kor N, GhanadZdegan H A. Developing and testing a causal model of students' attitudes towards addiction based on the satisfaction of basic psychological needs with the mediating role of frustration intolerance and difficulty in emotion regulation. IJPN 2025; 13 (4)
URL: http://ijpn.ir/article-1-2579-fa.html

حیدری شعبان، کر نازمحمد، قنادزادگان حسین علی. تدوین و آزمون مدل علی نگرش به اعتیاد دانش آموزان بر اساس ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی با نقش میانجی گری عدم تحمل ناکامی و دشواری تنظیم هیجان. روان پرستاری. 1404; 13 (4)

URL: http://ijpn.ir/article-1-2579-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 4 - ( مهر و آبان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.19 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4725