[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 13، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1404 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تاثیر آموزش گروهی شناختی – رفتاری، شفقت به خود و مثبت‌نگری بر اساس آموزه‌های دینی بر شایستگی اجتماعی-هیجانی دانش‌آموزان دختر دارای افکار خودکشی
محبوبه پرورده ، محمد عباسی* ، عزت‌اله قدم‌پور
گروه روان‌شناسی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران. ، abasi.mo@lu.ac.ir
چکیده:   (167 مشاهده)

مقدمه: شایستگی اجتماعی - هیجانی یک عامل مؤثر در کاهش افکار خودکشی است. با وجود انجام مداخلات مختلف هنوز شکاف پژوهشی در زمینه مقایسه تأثیر مداخلات مختلف بر شایستگی اجتماعی-هیجانی دانش‌آموزان دختر دارای افکار خودکشی وجود دارد. این مطالعه  هدف مقایسه تاثیر آموزش درمان شناختی - رفتاری، شفقت به خود و مثبت‌نگری براساس آموزه­های دینی بر شایستگی اجتماعی-هیجانی در دانش‌آموزان دختر دارای افکار خودکشی انجام شد.

روش کار: روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر خرم‌آباد در سال تحصیلی 1403-1402 بود. نمونه‌ آماری شامل 60 نفر بود که از بین 3 مدرسه از کل مدارس دخترانه متوسطه دوم به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب و به طور تصادفی در گروه­های آزمایش و گواه قرار داده شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه پرسشنامه افکار خودکشی بک و همکاران (1979) و مقیاس شایستگی اجتماعی-هیجانی زو و جی (2012) بود. پروتکل­های آموزشی برای گروه­های آزمایش به ترتیب آموزش شناختی – رفتاری (برایان و راد، 2018)، آموزش شفقت به خود (پل گیلبرت، 2000) و آموزش مثبت­نگری بر اساس آموزه­های دینی (فرنام و حمیدی، 1395) بود و گروه گواه آموزشی دریافت نکرد. داده­های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کوواریانس تک و چندمتغیری، با استفاده از نرم­افزار SPSS-25 تحلیل شدند.

یافته­ها: نتایج نشان داد که هر سه آموزش بر مؤلفه­های شایستگی اجتماعی- هیجانی تأثیر معناداری داشته­اند (001/0>p) و بین گروه گواه و سه روش آموزش در مؤلفه­های « شایستگی اجتماعی-هیجانی» تفاوت معنی­داری مشاهده می­شود (001/0>p). نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که «آموزش گروهی شناختی-رفتاری» نسبت به سایر مداخلات بیشتر بر مؤلفه نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که «آموزش گروهی شناختی-رفتاری» نسبت به سایر مداخلات بیشتر بر مؤلفه‌های شایستگی اجتماعی-هیجانی مؤثر بوده است (001/0>p).

نتیجه‌گیری: یافته­ها نشان داد آموزش­ شناختی رفتاری مداخله­ای کارآمدتر برای بهبود شایستگی اجتماعی-هیجانی دانش­آموزان دختر در کاهش افکار خودکشی می‌باشد.

 

واژه‌های کلیدی: آموزش گروهی شناختی–رفتاری، آموزش شفقت به خود، آموزش مثبت­نگری بر اساس آموزه­های دینی، شایستگی اجتماعی-هیجانی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/8/19 | پذیرش: 1403/11/17 | انتشار: 1404/1/10 | انتشار الکترونیک: 1404/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

parvardeh M, Abbasi M, Ghadampour E. Comparing the Efficacy of Cognitive-Behavioural Group Training, Self-Compassion and Positivity Based on Religious Teachings on the Social-Emotional Competence of Female Students with Suicidal Thoughts. IJPN 2025; 13 (1)
URL: http://ijpn.ir/article-1-2506-fa.html

پرورده محبوبه، عباسی محمد، قدم‌پور عزت‌اله. مقایسه تاثیر آموزش گروهی شناختی – رفتاری، شفقت به خود و مثبت‌نگری بر اساس آموزه‌های دینی بر شایستگی اجتماعی-هیجانی دانش‌آموزان دختر دارای افکار خودکشی. روان پرستاری. 1404; 13 (1)

URL: http://ijpn.ir/article-1-2506-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4703