گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران. ، abasi.mo@lu.ac.ir
چکیده: (167 مشاهده)
مقدمه: شایستگی اجتماعی - هیجانی یک عامل مؤثر در کاهش افکار خودکشی است. با وجود انجام مداخلات مختلف هنوز شکاف پژوهشی در زمینه مقایسه تأثیر مداخلات مختلف بر شایستگی اجتماعی-هیجانی دانشآموزان دختر دارای افکار خودکشی وجود دارد. این مطالعه هدف مقایسه تاثیر آموزش درمان شناختی - رفتاری، شفقت به خود و مثبتنگری براساس آموزههای دینی بر شایستگی اجتماعی-هیجانی در دانشآموزان دختر دارای افکار خودکشی انجام شد.
روش کار: روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر خرمآباد در سال تحصیلی 1403-1402 بود. نمونه آماری شامل 60 نفر بود که از بین 3 مدرسه از کل مدارس دخترانه متوسطه دوم به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به طور تصادفی در گروههای آزمایش و گواه قرار داده شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه پرسشنامه افکار خودکشی بک و همکاران (1979) و مقیاس شایستگی اجتماعی-هیجانی زو و جی (2012) بود. پروتکلهای آموزشی برای گروههای آزمایش به ترتیب آموزش شناختی – رفتاری (برایان و راد، 2018)، آموزش شفقت به خود (پل گیلبرت، 2000) و آموزش مثبتنگری بر اساس آموزههای دینی (فرنام و حمیدی، 1395) بود و گروه گواه آموزشی دریافت نکرد. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کوواریانس تک و چندمتغیری، با استفاده از نرمافزار SPSS-25 تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که هر سه آموزش بر مؤلفههای شایستگی اجتماعی- هیجانی تأثیر معناداری داشتهاند (001/0>p) و بین گروه گواه و سه روش آموزش در مؤلفههای « شایستگی اجتماعی-هیجانی» تفاوت معنیداری مشاهده میشود (001/0>p). نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که «آموزش گروهی شناختی-رفتاری» نسبت به سایر مداخلات بیشتر بر مؤلفه نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که «آموزش گروهی شناختی-رفتاری» نسبت به سایر مداخلات بیشتر بر مؤلفههای شایستگی اجتماعی-هیجانی مؤثر بوده است (001/0>p).
نتیجهگیری: یافتهها نشان داد آموزش شناختی رفتاری مداخلهای کارآمدتر برای بهبود شایستگی اجتماعی-هیجانی دانشآموزان دختر در کاهش افکار خودکشی میباشد.
parvardeh M, Abbasi M, Ghadampour E. Comparing the Efficacy of Cognitive-Behavioural Group Training, Self-Compassion and Positivity Based on Religious Teachings on the Social-Emotional Competence of Female Students with Suicidal Thoughts. IJPN 2025; 13 (1) URL: http://ijpn.ir/article-1-2506-fa.html
پرورده محبوبه، عباسی محمد، قدمپور عزتاله. مقایسه تاثیر آموزش گروهی شناختی – رفتاری، شفقت به خود و مثبتنگری بر اساس آموزههای دینی بر شایستگی اجتماعی-هیجانی دانشآموزان دختر دارای افکار خودکشی. روان پرستاری. 1404; 13 (1)