گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران ، abasi.mo@lu.ac.ir
چکیده: (63 مشاهده)
مقدمه: اجرای برنامههای آموزشی در جهت افزایش سلامت روانشناختی و رشد ویژگیهای اخلاقی دانشآموزان از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بر هویت اخلاقی، سازگاری و آدابگریزی تحصیلی دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر پایه ششم شهر خرمآباد در سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد 4128 نفر بودند که از این تعداد 30 نفر که دارای شرایط شرکت در پژوهش بودند به صورت تصادفی ساده در قالب دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) گمارده شدند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای هویت اخلاقی آکویینو و رید (2002)، سازگاری ﺳﯿﻨﻬﺎ و ﺳﯿﻨﮓ (1993) و آداب گریزی تحصیلی کلارک و همکاران (2015) استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری با استفاده از نرم افزار SPSSتجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش هوش اخلاقی به طور معنادار در پسآزمون منجر به افزایش نمره هویت اخلاقی (116/75=F، 01/0>P)، افزایش سازگاری (916/89=F، 01/0>P)و کاهش آدابگریزی تحصیلی (675/80=F، 01/0>P)، در گروه مداخله نسبت به گروه گواه در دانشآموزان دختر شده است. نتیجهگیری: به طور کلی نتایج پژوهش حاکی از آن است که آموزش هوش اخلاقی، آموزشی مؤثر در بهبود هویت اخلاقی، سازگاری و کاهش آدابگریزی تحصیلی دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی است و میتواند به عنوان روش مکملی بکار گرفته شود. استفاده از این روش توسط مشاورین و مراقبین سلامت روان به ارتقاء کیفیت تحصیل کمک میکند. همچنین پیشنهاد میشود نتایج این پژوهش در طراحی و بکارگیری کارگاهها و برنامههای آموزشی در خصوص آموزش هوش اخلاقی به دانشآموزان دختر پایه ششم مورد توجه قرار گیرد.
Motamedi S, Abbasi M, Ghadampour E. The Effect of Moral Intelligence Training on Moral identity, Adjustment and Academic Incivility of Girl Students. IJPN 2025; 13 (5) URL: http://ijpn.ir/article-1-2621-fa.html
معتمدی صدیقه، عباسی محمد، قدم پور عزت اله. تاثیر آموزش هوش اخلاقی بر هویت اخلاقی، سازگاری و آداب گریزی تحصیلی دانشآموزان دختر. روان پرستاری. 1404; 13 (5)