[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 13، شماره 5 - ( آذر و دی 1404 ) ::
جلد 13 شماره 5 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش هوش اخلاقی بر هویت اخلاقی، سازگاری و آداب گریزی تحصیلی دانش‌آموزان دختر
صدیقه معتمدی ، محمد عباسی* ، عزت اله قدم پور
گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران ، abasi.mo@lu.ac.ir
چکیده:   (63 مشاهده)
مقدمه: اجرای برنامه‌های آموزشی در جهت افزایش سلامت روانشناختی و رشد ویژگی‎های اخلاقی دانش‌آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بر هویت اخلاقی، سازگاری و آداب‌گریزی تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایه ششم ابتدایی انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر پایه ششم شهر خرم‌آباد در سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد 4128 نفر بودند که از این تعداد 30 نفر که دارای شرایط شرکت در پژوهش بودند به صورت تصادفی ساده در قالب دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) گمارده شدند. به منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های هویت اخلاقی آکویینو و رید (2002)، سازگاری ﺳﯿﻨﻬﺎ و ﺳﯿﻨﮓ (1993) و آداب گریزی تحصیلی کلارک و همکاران (2015) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری با استفاده از نرم افزار SPSS  تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش هوش اخلاقی به طور معنادار در پس‌آزمون منجر به افزایش نمره هویت اخلاقی (116/75=F، 01/0>P)، افزایش سازگاری (916/89=F، 01/0>P) و کاهش آداب‌گریزی تحصیلی (675/80=F، 01/0>P)، در گروه مداخله نسبت به گروه گواه در دانش‌آموزان دختر شده است.
نتیجه‌گیری: به طور کلی نتایج پژوهش حاکی از آن است که آموزش هوش اخلاقی، آموزشی مؤثر در بهبود هویت اخلاقی، سازگاری و کاهش آداب‌گریزی تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایه ششم ابتدایی است و می‌تواند به عنوان روش مکملی بکار گرفته شود. استفاده از این روش توسط مشاورین و مراقبین سلامت روان به ارتقاء کیفیت تحصیل کمک می‌کند. همچنین پیشنهاد می‌شود نتایج این پژوهش در طراحی و بکارگیری کارگاه‌ها و برنامه‌های آموزشی در خصوص آموزش هوش اخلاقی به دانش‌آموزان دختر پایه ششم مورد توجه قرار گیرد.
 
واژه‌های کلیدی: هوش اخلاقی، سازگاری، آداب گریزی، هویت اخلاقی
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1404/4/21 | پذیرش: 1404/9/10 | انتشار: 1404/9/10 | انتشار الکترونیک: 1404/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Motamedi S, Abbasi M, Ghadampour E. The Effect of Moral Intelligence Training on Moral identity, Adjustment and Academic Incivility of Girl Students. IJPN 2025; 13 (5)
URL: http://ijpn.ir/article-1-2621-fa.html

معتمدی صدیقه، عباسی محمد، قدم پور عزت اله. تاثیر آموزش هوش اخلاقی بر هویت اخلاقی، سازگاری و آداب گریزی تحصیلی دانش‌آموزان دختر. روان پرستاری. 1404; 13 (5)

URL: http://ijpn.ir/article-1-2621-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 5 - ( آذر و دی 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4732